Manual Bruksanvisning Viarellli Primo 50cc

Viarelli Primo

Bruksanvisning


Förord

Tack för att du köpt Viarelli Primo och varmt välkommen som användare till denna manual. För att säkerställa en säker och trevlig körning, se till att bli bekant med manualen innan du kör. Din säkerhet beror inte bara på din uppmärksamhet och erfarenhet, utan också på hur väl du känner till de tekniska specifikationerna. Regelbundna kontroller och underhåll är grundläggande. Om underhåll behövs, vänligen besök våra auktoriserade Viarelli verkstäder för att säkerställa högre standard och för att garantier ska gälla. Om du har teknisk kunskap och verktyg kan vi och våra återförsäljare stödja dig med underhåll och reparationer, till exempel genom att tillhandahålla rådgivning samt relevanta reservdelar.
Manualen förklarar detaljerat hur du använder och underhåller mopeden. Modifieringar av specifikationer kan orsaka vissa avvikelser i figurer och innehåll i manualen, vi ber om ursäkt för detta och förbehåller oss rätten till den slutgiltiga tolkningen.
Vi på Viarelli önskar dig en trevlig upplevelse och tackar återigen för ditt stöd.

Viktiga punkter att tänka på

  • Förare och passagerare:
-                    Denna moped är begränsad till en förare och en passagerare. Överskrid aldrig den maximala lastkapaciteten. 
  • Säkerhet: undvik att köra mopeden i extremt väder och kallt väder under -12°C.
  • Väglag:
-                    Du får inte köra på motorvägar eller motortrafikleder
-                    Varningsbanderollerna om säkerhet eller miljöskydd sitter på locket till diverse paneler (Synlig före eller under körning)
  • Läs bruksanvisningen noggrant
-                    Du måste vara uppmärksam på varningsetiketter och stycken. 
VARNING
Att inte följa bruksanvisningen i denna handbok kan orsaka skador på dig och fordonet.
OBS
Se denna manual som en permanent del, även när du överför fordonet till en ny ägare, överför manualen samtidigt. 

Innehåll

I. Meddelande om säker körning
Regler för säker körning ..........................................
Nyttolast .............................................................. 
II.. Mopedens delar och funktioner 
Delar och funktioner........................................ 
Mätarhus och instrument............................................. 
Bränslemätare..........................................................          
Tändning................................................... 
Rattlås..................................................... 
Sadellås.................................................... 
Tändningsbrytare.................... 
Elektrisk startknapp......................................... 
Strålkastare avbländning 1..................................
Körriktningsvisare 2...................
Signalhorn 3...............................................       
III.. Bruksanvisning 
Kontrollera innan du kör.....................................
Inspektera motoroljenivån..................................
Kontrollera bakre bromshandtaget........................
Slitage på bromsen............................................
Starta motorn......................................................... 
Köra mopeden................................................ 
Kom iväg............................................... 
Bromsning.................................................. 
Stänga av motorn.......................................... 
Parkering................................................ 
IV.. Underhåll och service 
Underhållsschema................................. 
Felsökning av problem........................................... 
Rengöra luftfiltret................................................ 
Underhåll av batteriet............................................ 
Byta olja ........................................................... 
Rengöra oljefiltret............................................... 
Byte av växellådsolja.............................................. 
Byte av tändstift........................................................ 
Byte av säkring................................................. 
V.. Förvaring av fordon
Förvaring.................................................................
VI.. Identifiering av fordon
VII.. Verktygssats
VIII..Generell överblick av specifikationer
IX.. Bruksanvisning för EFI-systemet

I. Meddelande om säker körning

Regler för säker körning
1. Många trafikolyckor orsakas av bilförarens oförmåga att lägga märke till mopeden, så föraren av mopeden bör göra sitt bästa för att bli uppmärksammad av andra förare. 
※Kör med stor försiktighet på platser med bländande ljus eller i döda vinkeln. 
2. Särskild försiktighet bör iakttas vid plankorsningar av vägar, in- och utfart från parkeringsplats eller på filer där bilar kör.
3. Kör aldrig över högsta tillåtna hastighet, annars kan allvarlig olycka inträffa.
4. Du måste ha godkänt körtillstånd och vara bekant med fordonet. Låna aldrig ut fordonet till någon utan körkort eller som inte är van vid moped. 
5. Undvik att köra på ojämnt underlag. Detta kan lätt resultera i funktionsfel och strukturella skador på fordonsramen. 
6. Kontrollera innan du kör. (Se sidan 12)
7. Håll alltid i styret och behöll fötterna på fotstödet innanför mopedens ram när du kör.
8. Kör inte för nära andra fordon. Tävla aldrig om körfält och följ strikt den lokala trafiken.
 
Nyttolast
  • Rekommendationer:
Lägg endast lätta varor i diverse lådor eller annat reserverat förvaringsutrymme. 
Det reserverade förvaringsutrymmet får inte överbelastas, detaljer enligt följande Tabell 1:
Tabell 1
Förvaringsutrymme
Angiven vikt (kg)
Pakethållare
5 kg
Sadelförvaring
5 kg
 
  • Den maximala nyttolasten för denna moped är 150 kg, inklusive vikten på föraren, passageraren och godset.
  • Om mopeden är överbelastad kommer det att påverka mopedens stabilitet och funktion.
  • Bind fast allt gods som behövs för att transporteras på mopeden.
  • Det är inte tillåtet för barn eller vuxen person att sitta på pakethållaren

II.. Mopedens delar och funktioner


Den streckade linjen(......) anger de delar som inte syns på bilden.
Mätarhus och instrument (Fig2)
(1) Bränslemätare: Anger bränslevolymen i bränsletanken.
(2) Vänster körriktningsvisare: Blinkar när knappen vrids åt höger.
(3) Vägmätare: Registrerar körsträckan.
(4) Hastighetsmätare: Visar hastigheten du kör i.
(5) Helljusindikator: När knappen är i läge, tänds denna.                          
(6) Höger körriktningsvisare: Blinkar när knappen vrids åt höger.
(7) Indikeringslampa för systemfel.
Tändningslås (Fig3)
(3)Öppennär omkopplaren vrids till detta läge,
Startas motorn (dra inte ut nyckeln efter detta)
(2)Stängdnär omkopplaren vrids till detta läge,
 motorn stängs av och du kan ta ut nyckeln
(4)Lock—när omkopplaren vrids till lock-läge låser det tändningslåset.
Ta ut nyckeln, vrid inte på styret och starta inte motorn  eller tänd någon lampa.


Rattlås(Figur 5)                                                                                                                     
  Vrid handtaget åt vänster till slutet, tryck ner tändningsnyckeln till ( ),är styrinställningen låst. Gör ovanstående tvärtom, det är upplåst.
 
Sadellås (bild 5)                                    
  • Sätt in nyckeln i nyckelhålet, vrid sedan nyckeln moturs som pilledare och öppna dynan.
  • Tryck ner kudden tills en stängd röst hörs. Dra upp dynans baksida för att se till att dynan är ordentligt låst och ta sedan ut nyckeln.
Tändningsbrytare (1) (Fig 6)
När strömbrytaren är på,fungerar den elektriska startknappen;
När strömbrytaren är på, kan elstarten inte manövreras.
Elektrisk startknapp (2)(Fig 6)
Tryck på denna knapp, motorn startar.


Strålkastaravbländare 1(Fig7)                                                       
 Tryck på helljusknappen, för att få helljus; Tryck på halvljusknappen, för att få
 halvljus.
Omkopplare för blinkers 2 (Fig7)                                        
  • När strömbrytaren är på vänster styrriktningsvisare, sväng vänster. 
  • När strömbrytaren är på höger styrriktningsvisare, sväng höger.
  • Tryck den tillbaka till mitten för att stänga av den.
Signalhornsbrytare 3(Fig7)                                                     
Tryck på den här knappen för att få signalhornet att fungera. 


III. Bruksanvisning

Kontrollera mopeden innan du kör
För säkerhets skull och för att förhindra problem eller olyckor är en kontroll av fordonet nödvändig.
Bensin
När visaren eller bränslemätaren är nära den röda sektionen, fyll på bränsle. I detta fall är det minst 95 oktanig bensin. 
Kontrollera om tanken och förgasaren är i gott skick.
  • Bensintanken innehåller max. 5. 3 Liter
  • Vrid tanklocket moturs för att öppna bränsletanken.(Bild 8)
  • Tanka endast bensin, oktantal är minst 95.
  • Fyll inte på bensin tillsammans med vatten, damm eller annat.
OBS:
  • Bensin är brandfarligt, det kan orsaka brand även exploderande under vissa förhållanden, fyll på bensin endast på en luftig plats efter att motorn har stannat. Det är förbjudet att antända en flamma på platser för bränslepåfyllning eller bränslelagring.
  • Fyll inte upp bränslenivån ovanför bränsletankens inloppsrör vid påfyllning, lås tanken väl efter påfyllning för att minimera risk för brand och förorening.
  • Bensin är giftigt, håll din hud eller ögon borta från det och gör att barn inte kan komma i kontakt med det. Om du råkar få i dig bensin, uppsök läkare omedelbart.


 Inspektera motoroljenivån (Fig9)
1.       Håll motorn stadigt på marken, skruva upp oljedoppstången
 och rengör den, sätt sedan tillbaka och inspektera oljan.
2.        Om oljenivån når nedre gränstecknet 2, fyll på standard 
olja till nivån under det övre gränstecknet 3, sätt sedan i och skruva fast
 ner locket bak.
   Kontrollera om den är i bra skick.
 
 
 
Föreslaget motoroljenummer:                                                
SF SAE 15W/40


Kontrollera bakre bromshandtaget (Fig 10、Fig 11)
Mät avståndet till den bakre bromspedalen före bromsfunktionen, 
Den fria vägen ska vara mellan 10-20 mm, ta bakdelen av bromshandtaget som standard.
·           Justera muttern: (A) öka avståndet för den fria vägen.
              (B)minska avståndet för fri färdväg
 Efter justering ska axeltappen (2) vidröra mutterspåret (1) efter justering.
Slitage på bromsen (Fig 12)
(1)         Referensmärken
(2)         Indikeringsmärken.
   Om den är helt bromsad. Byt bromsblock när referensmärken och indikerar märken 
 ligger i en rak linje.
 
OBS: När underhåll av bromssystemet behövs, hitta en närmaste 
Auktoriserade Viarelli verkstad. Se till att delarna som ska bytas ut 
är original delar beställda hos eller av oss.  
VARNING:
När den främre skivan slits till bristningsgränsen (se markering på skivan: MIN. TH.3 mm) måste den gamla skivan bytas för att inte påverka bromsprestandan. 


Däck:
Kontrollera däcktrycket regelbundet och justera vid behov.
Lufttryck fram: 220 kPa Däcktryck bak: 225 kPa
·           Kontrollera när däcket svalnat
·           Kontrollera om mopeden har punktering, laga den omedelbart när den har det.
·           
 
 
Kontrollera om det finns metallskräp eller grus i spåret på däcken.
·           Byt ut däcket när det slits ner till markeringen på däcket.
NOTERING:
·           Om däcktrycksdosen inte överensstämmer med standarden kan det orsaka trafikolyckor.
·           Det är farligt att använda ett slitet däck eftersom friktionen mellan däck och väg kommer att påverkas som eventuellt kommer att orsaka problem vid körning eller till och med orsaka en olycka.

 Starta motorn (Fig 13)
·           Sätt nyckeln i nyckelhålet och vrid till " ".
·           Elstart: tryck på startknappen (2) för att starta motorn, håll inte
    startknappen intryckt i mer än 5 sekunder när du ska starta.
OBS:
·           Elstart fungerar endast när man håller in bromshandtaget.
·           Om elstart inte fungerar måste det vara en paus på 30 
sekunder innan du startar motorn med den igen.
·           När du startar motorn i kallt tillstånd, värm upp motorn i 3 minuter innan du kör.
·           Motorn kommer att vara överhettad om den arbetar länge på tomgång under en extremt varm dag. Ifall det luktar bränt eller du misstänker överhettning måste du stänga av motorn omedelbart.


Köra mopeden
VARNING:
·           Temperaturen på avgasröret är mycket hög under körning, du kommer att skadas om du rör vid det slarvigt. Även inom kort tid efter att du har stannat kan den höga temperaturen också orsaka skador, så använd långbyxor för att skydda dina ben mot skador. 
·           Använd hjälm, visir eller glasögon samt handskar när du kör.
·           Lösa eller olämpliga kläder kan orsaka en olycka under körning.
·           All utrustning måste installeras enligt kraven för rådande trafiklagar och regler. Ta alltid med dig körkortet när du kör. 
 
OBS:
Kontrollera hastighet och nyttolast under de första 1000 km. Nyttolast lägre än 100 kg är lämplig (inklusive förarens vikt), överhastighet eller överbelastning kommer att förkorta motorns livslängd.
Styr varvtalet enligt blank 2
Logg(km) 0~200 200~500 500~1000
Hastighet (km/h) ≤30 ≤45 ≤55


Kom iväg
·           Släpp centralstödet och sätt dig på sadeln, trampa ned på marken med vänster fot för att få mopeden att loda med golvet.
·           Vrid gasen vid start, sätt tillbaka vänster ben till fotstödet och kontrollera gasreglaget för att få mopeden att nå bra hastighet. Släpp på gasreglaget för att sakta ner eller hålla jämn hastighet.
OBS:
·           Gör inte en plötslig ökning eller hastighet med gashandtaget för att förhindra att mopeden rusar ut oväntat. 
·           Föraren måste släppa sidostödet innan han eller hon kör och göra en bedömning på vilket underlag föraren ska köra mopeden på.
 
Bromsning
1. Kontrollera gashandtaget
- Du måste kontrollera gashandtaget och använda båda bromssystemen för att sakta ner.
OBS: Kör försiktigt när du kör i dåliga förhållanden som på fuktig eller rinnig väg, på en regnig dag. 
Bromsa, öka hastigheten eller sväng försiktigt vid sådana förhållanden. 
2. Frambroms och bakbroms fungerar samtidigt

 
OBS: När du kör ner för en backe, släpp gasen helt och använd båda bromssystemen för att sänka hastigheten. Gör inte inbromsning kontinuerligt då risk finns att man överhettar bromsarna, vilket kommer att påverka bromsens prestanda negativt.
 
VARNING: När du göra en hård inbromsning på en jämn eller kurvig väg i hög hastighet, använd inte bara ett bromssystem, du måste använda både bak- och frambromssystemet samtidigt för att undvika en olycka.  
 
Stänga av motorn
·   Släpp gasen: Vrid gasreglaget mot dig för att släppa på gasen  (vanligtvis kommer motorn att hamna i tomgångsläge i det ögonblick du släpper gashandtaget)
·    Vrid nyckeln i tändningslåset till (2) för att stänga av motorn.

Parkering:
 
När du parkerar, vrid nyckeln till ( )-läget, lägg ner stödet och lås handtaget väl.(Se sida 6)
Rekommendation: Parkera mopeden på en plan mark, annars kan den falla ner och orsaka skada. 
 
Meddelande om stöldskydd 
·           Lås styrningen och lämna inte nyckeln i nyckelhålet innan du åker.
·           Parkera mopeden i ett garage om möjligt.

IV. Underhåll och service

Underhållschema
Detta underhållschema är baserat på vägmätaren, Se formuläret Underhållschema som en viktig guide för din motors underhåll. Du bör öka underhållsfrekvensen om du använder motorn med högre belastning under svåra förhållanden t.ex kallt väder eller extremt varma temperaturer under längre tid. Vissa huvuddelar av din motor bör inspekteras av en sakkunnig man inför en reparation för delar som ram, hängare eller vriddelar, Viktigt att reparera eller byta ut trasiga delar för att garantera din säkerhet.
OBS: För säkerhet och pålitlighet, sätt aldrig tillbaka gamla delar eller icke-original delar. Använd delar av oss eller delar av samma kvalitet som vår för utbyte. Annars kommer prestanda- och driftfunktionen att påverkas.
 
VARNING! För personalens säkerhet, oavsett vilket underhållsarbete som utförs, stäng först av motorn, parkera mopeden på ett bra underlag och stöd mopeden med stativ väl.
 
OBS: Mopeder som inte används på vintern eller som har parkerat längre än en månad behöver underhåll innan man kör för att kontrollera om bränslet, däcket eller batteriet blivit dåligt eller skadat.  
 
Underhållschema (Tabell 3)
Kontrollera före underhåll
I: Kontrollera och justera vid behov. 
C: Rengöra
R: Byta

Notera:
1. Det är bättre att förkorta underhållsperioden om du använder motorn i ett särskilt fuktigt eller dammigt område, och när bränsleförbrukningen blir mer och mer och när accelererad effekt är dålig, bör du ta in den för service/felsökning
2. Om du vanligtvis kör motorn på ojämna vägar, grusvägar/kullersten, vänligen underhåll fordonet med kortare intervall för att skydda fordonets prestanda.
3. Gör en service så fort årstiden förändras i ett kallt område.


 Rengöra luftfiltret (Fig16)
·           Ta ner fästbulten på luftrenarlocket.
·           Ta ut kärnan ur luftrenarlådan.
·           Rengör filterelementet med komprimeringsluft eller torr borste
eller sätt ett nytt filter i luftreningslådan. 
·           Gör ovanstående motsatt för att installera luftfiltret.
OBS:
·            Använd aldrig bensin eller lösningsmedel med låg förbränningspunkt för att rengöra.
Underhåll av batteri (Fig17)
Det är det lufttäta batteriet (tillsätt inte vatten)
ANMÄRKNING: Ta aldrig isär elektrolytens övre lock.
·           Om du inte använder motorn under en längre tid. 
Ta av batteriet och förvara det på en ventilerad och torr plats.  
Bränsletanken tryckte på strömbrytaren för att skada
·           Om batteriets pinne är korroderad. Ta av den och rengör. (använd kokt vatten)
 
VIKTIGT: Stäng av tändningslåset innan du tar isär batteriet. Ta minuspolen först och pluspolen därefter, vid installation, precis i motsats till ovanstående procedur.



 Byta olja (Fig18)
Byt olja endast när motorn inte är kyld ännu och fordonet är
 
 
 
stöds av jiffy Stand, för att hälla ut all olja helt och snabbt
Rengöra oljefilternätet (Fig18) 
l  Skruva ut locket till oljehålet/oljedoppstången och locket till oljefiltret
skärm, Ta ut oljehålslocket och oljefiltret 1 och ta sedan sil 2 och fjäder 3.
 
·           Rengör oljefilternätet med sprit
·           Fyll i oljefilternätet, fjädern och locket på oljefilterskärmen.
·           Spruta in standardolja i motorn, inte över det övre märket,  
·           När du mäter oljenivån, skruva inte ner locket till oljehålet/oljan
 doppstång. 
·           Fyll i locket till oljehålet/oljedoppstången
·           Starta motorn och låt den arbeta på tomgång i några minuter, stäng sedan av den.
·           Mät motorns oljevolym igen för att säkerställa att den inte läcker.


Byte av växellådsolja (Fig 19)
Vi föreslår oljeoktantal:
SAE 80W/90 (du kan använda frostskyddsolja i mycket kallt område)
Oljekapacitet
Lösningsförmåga
Ändra kapacitet: 0,10L


 
·           Placera fordonet vid huvudstödet.
·           Skruva ut nedsänkningsbulten 1 och oljeavtappningsbulten 2.
·           ANMÄRKNING: Vid tömning av oljan behöver motorn en viss temperatur,
Använd huvudstativet för att stödja motorn, se till att all olja är tömd.             
·           Rengör avtappningsbulten och sätt sedan tillbaka den.
·           Spruta långsamt in olja i hålet på nedsänkningsbulten tills oljan rinner över.
·           Fäst nedsänkningsbulten och skruva fast den.
 
Byte av tändstift (bild 20)
Tändstift specifikation
Standard: CR7HSA
·           Lossa skarven på tändstiftskåpan och ta isär tändstiftet med en speciell nyckel.
·           Kontrollera om det finns brinnande aska eller ansamlad smuts på elektroden eller 
porslinshuvud, om det sved dåligt, byt ut tändstiftet, rengör askan eller
   smutsa ner med pluggrengöring eller en borste.
·           Normalt är avståndet mellan sidoelektroden (1) och mittelektroden (2) 0,6-0.8 mm.
·           Använd inte andra typer av tändstift med andra specifikationer.
Byte av säkring
Säkringens märkström är 15A. Om säkringen ofta brinner ner indikerar det kortslutning eller överbelastning i elsystemet. Be servicemannen att reparera den och använd aldrig mässingstrådarna för att byta ut säkringen.


V. Förvaring av fordon

Förvaring
Om fordonet inte har använts under en längre tid bör vissa åtgärder vidtas för att förhindra funktionsfel och skador på delarna. Dessutom bör ordentliga reparationer göras före långtidsförvaringen.
·           Byt motorolja.
·           Töm ut bränslet i bränsletanken och oljan i förgasaren.
Varning: Bensin är brandfarligt och kan orsaka brand och till och med explosion under vissa förhållanden. Därför ingen eld vid tömning.
  • Ta isär tändstiftet, spruta in ca 15~20ml olja i cylindern, trampa ner kickpedalen flera gånger och fixera sedan gnistan igen.
  • Ta isär batteriet och placera det på en plats utan starkt ljus eller frusen is, ladda det varje månad.
  • Rengör fordonet och torka av det, belägg vaxet på lackens yta och rostskyddsolja på andra metalldelar.
  • Täck över fordonet och ställ det på en sval plats.
Använda fordonet efter långtidsförvaring
·           Ta av locket och rengör fordonet. Du bör byta olja efter 4 månader efter förvaring.
·           Ladda batteriet vid behov och fäst det.
Kontrollera alla delar innan du kör. (se P9), kör moped i låg hastighet i icke-trafikerat område, se till att säkerheten

VI. Identifiering av fordon

Placering av modellkod, fordonsidentifieringsnummer och motornummer (fig 21)
Ange numren ovan när du registrerar försäkring och gör årlig inspektion eller service. 
Din unika registreringsskylt för moped Klass 1 fästs på baksidan på en utsatt position.

    VII. Verktygssats

Verktygssatsväskan (Fig 21) placeras i bagagelådan under sadeln och Verktygssatsen innehåller följande verktyg:
Skiftnyckel 8-10 mm; Skiftnyckel 10-12 mm; Sexkantig nyckel; Skruvmejsel; Hylsnyckel 18.

VIII. Generell överblick av specifikationer


IX. EFI-systemets bruksanvisning

1. Införandet

På grund av EFI finns det många möjligheter för motorproblem. Med andra ord kan ett problem orsakas av det mekaniska problemet eller EFI-komponenterna. Och de diagnostiska verktygen kan inte till 100 % indikera grundorsaken. Så den här manualen visar hur man gräver ut grundorsaken med hjälp av diagnosverktygen.
2.       Försiktighetsåtgärder
1) Ta inte isär komponenterna godtyckligt. Det kan skada komponenterna om vatten eller olja sipprar in i delarna.
2) Stäng av tändningen innan du ansluter eller kopplar bort kontakterna.
3) Se till att temperaturen på ECU:n är under 80°C.
4) Bränsletrycket är mycket högt (ca 250kPa), så demontera inte bränsleröret godtyckligt. Om du måste, släpp trycket först och se till att operationen levereras i den ventilerade miljön av professionella underhållspersonal.
5) När du tar isär bränslepumpen från pumpen, se till att strömmen är avstängd. Eller så kan det orsaka brand.
6) Bränslepumpen kan inte fungera i luft eller vatten, det kommer att förkorta livslängden. Och de positiva och negativa kontakterna kan inte bytas ut.
7) Tändsystemkontrollen kan endast levereras när det är nödvändigt. När du kontrollerar tändstiftet ur motorn, om du startar motorn, se till att gasreglaget är stängt. Eller för mycket oförbränd bensin som kommer till katalysatorn kan skada katalysatorn.
8) Tomgångsvarvtalet justeras med ECU:n. Tomgångstappen får inte justeras.
9) Batteriets positiva och negativa kan inte vändas. Det kan skada EFI-komponenterna.
10) Det är förbjudet att ta bort batteriet när motorn är igång.
11) Kan inte mäta signalen genom att sticka hål på selen.
3.       Arbetsredskap
1)         Multimeter: mät spänningen, motståndet och kabelnätets anslutning.
2)         Diagnostiskt verktyg: läsning av malf-koden och motorparametrar.
3)         Oljetrycksmätare: mät bränsletrycket.
4)         Cylindertrycksmätare: mät tryckmätaren.
4.       Underhåll beroende på felkoden.
Beskrivning
1)         Om problemet inte kan upprepas kan problemanalysen vara felaktig.
2)         Multimetern nedan betyder den digitala typen. Pekartyp är förbjudet.
3)         Om felkoden visar att spänningen är låg betyder det att kabeln kanske är kortsluten till jord. Om felkoden visar att spänningen är hög betyder det att kabeln kanske är kortsluten till batteriet. Om felkoden visar att komponenternas signal är onormal betyder det att kabeln är öppen eller kortsluten till andra ledningar.
Diagnostisk hjälp:
 
1)         Om felkoden visas igen efter rensning, kontrollera om kontakten är väl ansluten.
2)         Ignorera inte effekten av motorns underhållssituation, cylindertrycket och den mekaniska tändningstiden.
3)         Byt en annan ECU för att göra testet. Om felkoden försvinner är grundorsaken ECU:n. Om felkoden fortfarande finns kvar, använd den gamla ECU:n för att göra testet.
5.       Underhåll beroende på prestanda.
Innan du analyserar problemet, kontrollera:
1)        MIK fungerar bra.
2)        Rensa historikens felkod.
3)        När felkoden kommer igen, notera villkoren.
 
Kontrollera utseendet
1)        Om det finns läckage i bränsleröret eller inte.
2)        Om det finns blockering/läckage eller skada på insugningsröret.
3)        Åldringsnivå på högspänningskabeln.
4)        Om jordanslutningen är tillräckligt stark.
5)        Alla kontakter anslöt bra.
 
Notera: om något objekt ovan finns, vänligen fixa det först innan problemanalys.
 
Diagnostisk hjälp:
1)        Se till att det inte finns några problem med motorn.
2)        Se till att problemet kan upprepas.
3)        Har kontrollerat, följ instruktionerna ovan och ingen orsak hittades.
4)        Ignorera inte underhållssituationen, cylindertrycket, den mekaniska timingen och bränslekvaliteten.
5)         Byt ECU och upprepa testet, om problemet är borta är grundorsaken ECU:n. Eller ändra tillbaka den gamla för att kontrollera grundorsaken.